Corvette C4`84

Poniższy tekst jest autorstwa Roberta, który jest właścicielem przedstawionej na zdjęciach Corvette. Z tego miejsca bardzo dziękuje Robertowi za poświęcony czas na stworzenie wpisu.

Chevrolet Corvette to niewątpliwie obok Forda Mustanga, Chevroleta Camaro i Dodge’a Chargera jeden z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych samochodów produkowanych w USA. Przez wielu uznawany za jedyny prawdziwie sportowy pojazd oferowany przez północnoamerykańskich producentów. Pierwsza Corvette została wprowadzona na rynek w czerwcu 1953 roku jako model oznaczony symbolem C1. Najnowsza, wprowadzona niedawno na rynek to siódma już generacja tego auta o oznaczeniu C7. Model Corvette był odpowiedzią GM na stale rosnącą popularność europejskich dwumiejscowych samochodów sportowych jak Jaguar, Alfa Romeo Spider czy MG. Osobą odpowiedzialną za powstanie modelu Corvette był Harley Earl. Niewątpliwym sukcesem jest fakt, iż model Corvette pozostaje nadal w ofercie firmy Chevrolet.

Prezentowany model to Chevrolet Corvette czwartej generacji oznaczony symbolem C4, debiutował w lutym 1983 roku jako samochód modelowy na sezon 1984. Nowy model był nieco krótszy, niższy i szybszy od swojego poprzednika. Nadwozie po raz kolejny wykonano z włókna szklanego. W ówczesnych czasach pokrywa maski Corvette C4 była uważana za największy seryjnie produkowany, tłoczony element wykonany z tworzywa sztucznego.

Przez lata Chevrolet Corvette uzyskał status pojazdu kultowego. Każda kolejna generacja przynosiła wiele udoskonaleń, aby kolejny model lepiej się prowadził i był jeszcze szybszy. Charakterystyczne nadwozie z włókna szklanego stało się rozpoznawalne przez miłośników motoryzacji na całym świecie. Obecnie Corvette jest uznawana za najlepszy produkowany seryjnie samochód sportowy pochodzący z USA.

Prezentowany egzemplarz pochodzi z rynku północno amerykańskiego i został sprowadzony do Polski w wyniku importu prywatnego. Poprzedni właściciel posiadał niewielką kolekcję aut, w tym także najnowszy model Corvette C7. Pojazd pochodzi ze stanu Nowy Jork.

Nominalnie niska moc samochodu (fabrycznie 205 HP) prawdopodobnie skłoniła właściciela to przeprowadzenia licznych modyfikacji w związku z czym samochód pomimo ponad 30 lat na karku „nie przynosi wstydu” na ulicy Dodatkowego smaku dodają cyfrowe zegary (digital dash) będące znakiem rozpoznawczym wczesnych Corvette C4.

Osoby, które z zapartym tchem śledziły seriale z USA w latach 80-tych na pewno pamiętają „Buźkę” z „Drużyny A” i jego biało czerwoną ślicznotkę:

http://www.ateamresource.info/welcome/background-information/faces-corvette/

Prezentowany egzemplarz posiada także „Z51 Handling Package” – fabryczne modyfikacje poprawiające prowadzenie i manewrowanie autem podczas bardzie agresywnej, sportowej jazdy.

Magazyn Motor Trend wybrał pierwszą odsłonę modelu C4 jako samochód roku 1984. Pomimo wspomnianej relatywnie niskiej mocy bazowej auto potrafiło całkiem sporo. Niech świadczy o tym choćby porównanie wspomnianego magazynu Motor Trend modelu C4 na tle konkurentów w kategorii prędkość maksymalna. Corvette rozpędziła się do ponad 155 mil/h (ok. 248 km/h) zostawiając za sobą takie tuzy jak Ferrari 308GTBi Quattrovalvole, Lotus Esprit Turbo, oraz kilka Porsche: 928S i dwie 911 Carrera.

http://www.superchevy.com/features/1509-vette-beats-the-best-of-europe-in-top-speed-test/

Lata 80-te być może nie są najbardziej pożądaną epoką jeśli choć o amerykańską motoryzację, ale auta takie jak prezentowany Chevrolet Corvette C4 na pewno wywołują emocje u każdego fana aut zza Wielkiej Wody.

Kilka ówczesnych reklam wypuszczonych przez Cheviego na inaugurację modelu C4: